fbpx
Select Page

Zašto trčati

by | 05.09.20.

Pobjegni od svojih problema, ali doslovce.

Postoji specifičan trenutak u životu svakog trkača − onaj kad se potpuno zaljubi u trčanje. Najčešće dolazi u drugom ili trećem tjednu trčanja, nakon otprilike četvrtog kilometra. U trenutku kad noge pronađu svoj idealan tempo, a čitav svijet se suzi na dvije stvari − zvuk tenisica koje udaraju o zemlju ili beton i narednih nekoliko metara ispred vas. U tom trenutku ništa drugo ne postoji. U tom trenutku trčanje prestaje biti muka i postaje puki užitak. Svojevrsna pokretna meditacija. 

O raznim benefitima trčanja pisalo se na dugo i na široko. S fizičke strane, poboljšava kardiovaskularni sustav, ojačava mišiće i kosti, održava zdravu težinu tijela i pridonosi boljem snu, dok na psihičkoj razini dokazano liječi depresiju i deseterostruko poboljšava mentalno zdravlje. Ako ste razmišljali o tome da počnete trčati, ovim putem ćemo vam dati par toplih savjeta (iz pera iskusnog trkača) oko toga kako početi, što očekivati i kako doskočiti prvim izazovima kako bi se lakše zaljubili u trčanje. Nakon toga, sve ostalo dolazi lako. Ako ste već naviknuti uništavanju tenisica raznim trkačkim rutama, možda vas ovim putem motiviramo za izlazak iz kuće. 

Treba napomenuti kako trčanje svakako bolje odgovara onima od nas koji preferiraju nadilaziti vlastite mogućnosti, u usporedbi s onima koji su više međusobno kompetitivni i vole pobjeđivati druge. Njima, dakako, bolje odgovaraju timski sportovi. Ako ste pomalo neurotični, većinu svojeg života niste ste smatrali pretjerano sportskim tipom, ili ste generalno više introvertirana osoba, možda ste potajno trkač, a da tog uopće niste svjesni. Prva stvar, oprema!

1. TENISICE

Većina ljudi troši previše novca na sportsku opremu, pa tako i na tenisice za trčanje. Ako mislite da trebate tenisice za tisuću kuna − ne trebate. Isprobajte par tenisica, uzmite one koju su vam najudobnije i krenite. Vaše prve tenisice ne trebaju koštati iznad nekoliko stotina kuna, a za prvih 500-600 otrčanih kilometara bit će apsolutno dostatne. Čim su lakše i mekše, tim su bolje, a s vezicama samo lagano i bez stiskanja. Evolucija vam je dala dvije zdrave noge, tako da najbolju opremu već imate, a u prave trkačke tenisice uložiti ćete s vremenom. Smisao imanja dobrih tenisica je da čuvaju noge.

2. SAT

Ako imate sportski sat koji vam mjeri puls ili se može spojiti s aplikacijom na vašem mobitelu, super. Ako nemate, ne treba vam. Većina aplikacija za trčanje, poput Strave, MapMyRun ili Runkeepera, ujedno mjere i generalnu brzinu trčanja i potrošene kalorije, a nakon trka lako možete screenshotati rutu i pohvaliti se svojom disciplinom na omiljenoj društvenoj mreži.

3. SMARTPHONE

Ono što vam najlakše može poslužiti kao uređaj za mjerenje rute, GPS i player za muziku je vaš smartphone. Jedino što vam u tom slučaju treba je ručni držač za mobitel koji se veže oko nadlaktice ili pojas koji stoji oko struka. Pošto većina odjeće za trčanje nema džepove, a ne želite da vam osobne stvari poskakuju dok trčite, ova dva nosiva komada osigurat će da su vam sve stvari na broju.

Kad smo već kod smartphonea, možemo se odmah dotaknuti i glazbe. Trčanje s personaliziranom playlistom glazbe, naravno, stvar je osobnog izbora. Možete trčati i u tišini, no glazba većini ljudi dokazano povećava motivaciju. Vjerujte, malo je boljih osjećaja od onoga kad vam se brzina pjesme u savršenom trenutku poklopi s tempom trčanja u idealnom kilometru rute.

Jedna od krucijalnih stvari koje treba shvatiti kod trčanja je činjenica da je ono prvenstveno psihološka bitka. Tijelo najčešće može bez ozbiljnijih problema podnijeti puno više nego što mislimo pa je jedan od bitnijih savjeta novim trkačima taj da ne slušaju sami sebe kad im dođe da, usred trka, stanu ili malo prošeću. Naravno, slušati znakove svojeg tijela kod određenih vrsta boli ključno je kod dugotrajnog trčanja, tako da ovaj savjet treba uzeti sa zrnom soli. No, isto tako treba znati prepoznati kad je određena bol ili smetnja samo mentalna izlika za prestanak trčanja, a ne ozbiljan zdravstveni problem. To se nauči s vremenom, a u istom tom procesu postajete puno više intimni i bolje upoznajete svoje tijelo i njegove mogućnosti. U velikom broju slučajeva, ako nastavite trčati preko spomenutog mentalnog protesta, nagrađeni ste ogromnom salvom „dobrih“ hormona – endorfina, koji služe smanjenju osjeta boli i generalno dobrom osjećaju i sreći. 

Kao prvi cilj, trčali vi prije ili ne, najbolje je odlučiti se za 5 kilometara. Svi mogu otrčati pet kilometara nakon tjedan-dva vježbe, ali je pritom pametno zaboraviti na sprint ili brzo trčanje i ostati na laganom jogu. Brzina dolazi kasnije. Također, prvi tjedan vam se neće svidjeti. Ako ne trčite ili ste generalno izvan kondicije, koristit ćete mišiće koje inače ne koristite i bol je neizbježna. Bolje je da budemo iskreni prvi tjedan treba prebroditi. S vremenom postaje puno bolje. Prije početka provjerite svoje lokalne rute za trčanje, pronađite ih online ili izmjerite vlastite putem Google Mapsa i naprosto krenite. 

Nakon nekoliko tjedana, kada vam se tijelo navikne na aktivnost trčanja, osjetit ćete nešto što se zove runner’s high. Trkači se kunu da je u pitanju jedna od boljih droga poznata čovjeku, samo što vam u ovom slučaju glava ostaje apsolutno čista. Ako ste osoba koja ima naviku previše razmišljati ili baš u datom trenutku imate određene anksioznosti i brige, runner’s high je savršen period za rješavanje tih problema. Tokom runner’s higha, mozak je ispunjen endorfinima i čisti se onog što na engleskom zovu brain fog (a mi možemo namjerno nespretno prevesti kao moždana maglica) pa nema boljeg trenutka za ući u mod rješavanja bitnih stvari čiste glave. Isti osjećaj, naravno, možete postići raznim drugim vrstama vježbe. Ako vam uglavnom nije stalo do kompetitivnosti ili ako jako cijenite vrijeme provedeno u samoći, postoji šansa da je trčanje upravo aktivnost koja će vam najviše odgovarati.

Ovo je ujedno jedna od glavnih koristi trčanja. Kao što smo već ranije opisali, korisni učinci ne dolaze isključivo iz fizičke komponente, već prije svega iz njegove meditativno-psihološke naravi. Osim što je iznimno zdravo za psihičko zdravlje i stabilnost, trčanje omogućuje lakše rješavanje problema i donošenje teških odluka. U zdravom tijelu uistinu stanuje i zdrav duh pa probajte izdvojiti po jedan sat par puta tjedno. Ako vam se ne svidi  nikome ništa. Ipak, obećajemo da hoće! 

Piše: Martin Tisanić

 

Foto: Unsplash

Sviđa ti se članak? Podijeli ga:
Možda te zanima