fbpx
Select Page

QR kod upravo doživljava svoju renesansu

by | 21.11.20.

31.329 je maksimalan broj sitnih kvadrata koje možete strpati u najveći QR kod.

QR kod je skup strojno čitljivih crnih i bijelih kvadratića (ne kockica, kako prosječni korisnik voli reći), koji se obično koristi za spremanje URL-ova ili drugih podataka za čitanje fotoaparatom s pametnog telefona. 

Fun fact QR kodovi ne moraju biti crno-bijeli, sve dok je kontrast između svijetlih i tamnih područja dovoljno velik da ga čitači mogu otkriti. Možete stvoriti brendirane QR kodove koji odgovaraju vašem brendingu.

Nakon desetljeća ruganja i bacanja u blato na zapadnoj hemisferi (vidjet ćete zašto samo na zapadnoj), ovi mali crno-bijeli kvadratni uzorci napokon dobivaju svojih 15 minuta slave. Ispostavlja se da tijekom pandemije nitko ništa ne želi dodirnuti. U SAD-u oni malobrojni još otvoreni restorani zamijenili su papirnate jelovnike QR kodovima. PayPal je uveo beskontaktnu opciju plaćanja za tvrtke koje koriste QR kodove, a CVS (lanac američkih ljekarni) je brzo najavio planove za uvođenje crnih kvadratića u 8.200 trgovina do kraja godine.

Farmaceutske tvrtke čak razvijaju aplikacije za testiranje Covid-19 koje prikazuju zdravstveno stanje korisnika putem QR kodova, što bi moglo odrediti mogu li se vratiti na posao, ući u zgradu ili ukrcati se u avion. Naravno, to nije ništa novo u mjestima poput Kine, gdje su QR kodovi sveprisutan alat za digitalna plaćanja. Ali za veći dio ostatka svijeta, naglo širenje malih crnih kvadrata označava neočekivano opravdanje „zloćudne“ tehnologije. 

KAKO FUNKCIONIRA QR KOD

QR kodovi su vrlo slični bar kodovima koje svakodnevno viđamo na ambalaži proizvoda na policama trgovina, osim što podatke pohranjuju u kvadratiće umjesto u crte. To zapravo čini veliku razliku. Korištenjem niza jednodimenzionalnih linija, standardni bar kod sadrži 20 znakova podataka. A kvadrati QR kod pohranjuje podatke u dvije dimenzije, što im omogućuje da pohrane na tisuće znamenki.

Druga je ključna razlika u tome što QR kod možete čitati pomoću kamere umjesto pomoću lasera. Skeneri bar koda odbijaju liniju jakog svjetla od tankog dijela koda, a zatim tumače svjetlost koja se odbija. Suprotno tome, fotoaparat fotografira cijeli QR kod, a zatim koristi tragove ugrađene u uzorak da bi ga „razumio“.

Standardni QR kod ima tri velika kvadrata i svaki zauzima jedan kut. To su ciljevi poravnanja koji pomažu kameri vašeg telefona da vidi gdje su rubovi uzorka. Nešto manji kvadrat u zadnjem kutu pomaže vašem telefonu da shvati mjerilo slike i kut pod kojim držite telefon. Ostali sitni kvadratići sadrže sve stvarne podatke. Ako vam tijekom pandemije postane dovoljno dosadno, možete se naučiti dekodirati ih ručno.

ZAŠTO JE U KINI QR KOD NAJNORMALNIJA STVAR

Ubrzo nakon što su QR skeneri debitirali na pametnim telefonima, kineski tehnološki giganti Alibaba i Tencent koristili su kodove za pokretanje sustava mobilnih plaćanja koji sada dominiraju maloprodajnim svijetom u zemlji. Za razliku od alternativnih tehnologija (poput radio-napajanih bliskih komunikacijskih sustava) QR kodovi ne zahtijevaju posebnu opremu. Svi, od uličnog prodavača do velike korporacije, mogu tiskati uzorak na list papira i koristiti kod za svoj posao.

Korisnost QR-a u cijelosti se dokazuje tijekom pandemije. U Kini su Alibaba i Tencent ponovno uveli QR sustav za praćenje kontakata putem svojih široko korištenih aplikacija. Centralizirane baze podataka prate rizik Covid-a građana i prikazuju svoj status putem QR koda, koji svi moraju skenirati prije ulaska u zgrade ili ulaska u javni prijevoz. Neke su zemlje, uključujući Singapur, Južnu Koreju i Novi Zeland, slijedile njihov primjer. Čak i američke tvrtke pokušavaju prekopirati ovaj sustav, iako na čisto dobrovoljnoj osnovi. 

POVIJEST QR KODA U CRTICAMA

1952. studenti sa Sveučilišta Drexel patentiraju originalni bar kod.

1967. bar kodovi postižu široku upotrebu kao dio sustava za praćenje željezničkih vagona, nazvan KarTrak.

1971. IBM-ov inženjer dizajnirao je Univerzalni kod proizvoda, koji standardizira bar kodove za namirnice i drugu robu, dopuštajući trgovinama da počnu koristiti bar kodove pri naplati.

1994. QR kod rođen je u laboratorijima Denso Wavea, podružnice Toyote, kako bi proizvođačima automobila pomogao da prate dijelove automobila dok se kreću niz pokretnu traku.

2000. tvrtka CueCat potrošačima šalje stotine tisuća skenera bar koda u obliku mačke kako bi mogli skenirati oglase iz časopisa na web stranice tvrtki. Ne uspijeva u roku od godine dana i uvršten je na PC World listu 25 najgorih tehnoloških proizvoda svih vremena i Timeovu listu 50 najgorih izuma. ŽEŠĆI FAIL.

2010. pametni telefoni postaju dovoljno pametni za čitanje QR kodova, ali samo ako preuzmete jednu od nekoliko specijaliziranih aplikacija za skeniranje. Marketinški stručnjaci ponovno postavljaju kodove u oglase časopisa i očekuju da ih potrošači skeniraju kako bi došli do korporativne web stranice.

2011. Alipay predstavlja kineskim potrošačima plaćanje QR kodom.

2014. WeChat Pay lansira svoj vlastiti sustav mobilnog plaćanja s QR tehnologijom. Izvršni direktor Snapchata Evan Spiegel posjećuje Kinu i toliko je impresioniran tehnologijom da odmah formira tim koji će stvoriti vlastitu verziju za svoju aplikaciju, nazvanu SnapCodes, što olakšava dodavanje prijatelja. Ubrzo slijede kopije s Facebooka, Twittera, Spotifya i Amazona.

2017. Ažuriranja softvera na iPhoneima i Android uređajima omogućuju gotovo svim pametnim telefonima skeniranje QR kodova pomoću samo njihovih izvornih aplikacija za kameru.

GOLE I ZANIMLJIVE BROJKE

47% dio američkih i britanskih potrošača koji su izjavili da su primijetili porast korištenja QR koda od početka pandemije.

31.329 maksimalan broj sitnih kvadrata koje možete strpati u najveći QR kod.

> 65% udio kineske populacije koja koristi QR kodove za mobilna plaćanja u 2017. godini.

55% udio globalne populacije koja ne posjeduje pametni telefon.

Izvor: Quartz

Foto: Unsplash

Sviđa ti se članak? Podijeli ga:
Možda te zanima