fbpx
Select Page

Novi testni let: Muskova raketa koja će nas odvesti na Mars uskoro će se vinuti na 15 kilometara visine

by | 25.10.20.

Sve fanatike Elona Muska, Muskove tvrtke SpaceX i zaljubljenike u svemirska istraživanja obradovala je vijest kako će prototip Starshipa, rakete kojom ćemo jednog dana kolonizirati Mars, poletjeti uskoro.

Ilustracija rakete Starship, izvor: pixabay.com

„SN8 Starship sa zakrilcima i nosnim konusom trebao bi biti gotov za otprilike tjedan dana. Zatim statični test paljenja, provjere, statični test paljenja, let na 60,000 stopa i natrag“, na svom Twitter profilu prošlog je mjeseca objavio Elon Musk i obradovao svoje pratitelje. Još je bolja vijest kako je u trenutku pisanja ovog teksta osma inačica prototipa rakete Starship, kodnog imena SN8, već završena te kako su obavljeni i prvi nužni testovi, a slijede statični testovi paljenja, kako je Musk i najavio. „Instalacija tri Raptora koji će pokretati Starshipov SN8 jedinstveni testni let započela je u nedjelju u SpaceX-u Boca Chica. Potpuno novi motori bit će glavni fokus testnog programa koji će sadržavati minimalno dva statična testa paljenja prije testnog leta od 50 tisuća stopa“, s mjesta zbivanja izvještava portal nasascpaceflight.com. Statične testove paljenja možemo očekivati u narednim tjednima.

Musk je naknadno objavio kako spomenuti prototip ipak neće letjeti na visinu od 60 tisuća stopa, tj. 18 kilometara, već 50 tisuća stopa, odnosno 15 kilometara, no riječ je o minimalnim promjenama. Usporedbe radi, prijašnji prototipi rakete Starship do sada su u 2 navrata poletjeli na „skromnih“ 500 stopa, odnosno 150 metara visine te uspješno sletjeli.

Što je točno Starship SN8 i zašto je važan?

Važno je naglasiti kako, teoretski gledano, raketa koja će uskoro testno letjeti nije ista raketa koja će nas u budućnosti odvesti na Mars, već se radi o prototipu kojim se želi ispitati jedan ili više faktora finalne rakete. Svaki prototip ima svoju svrhu, a SpaceX nove prototipe izrađuje na tjednoj i/ili mjesečnoj bazi. Kad prototip ispuni svoj zadatak, potvrđuje se kako taj dio dizajna funkcionira, prototip odlazi u mirovinu te SpaceX nastavlja s razvojem, a sve s ciljem da stvori finalni proizvod. 

SN8 iliti Serial Number 8 je osma inačica prototipa rakete Starship uz pomoć koje SpaceX želi ispitati izdržljivost, spremnost, otpornost i funkcionalnost dizajna i tehnologije koja je trenutno u razvoju, a koja će se jednog dana nalaziti na „pravoj“ raketi. Posebnost osmog prototipa, osim u činjenici kako će letjeti na visinu od 15 kilometara i sletjeti, je ta da upravo ovaj prototip po prvi put sadrži i već spomenute zakrilce te nosni konus pa će stoga i ovi elementi biti testirani. Po prvi puta će se testirati i paljba 3 Raptor motora istovremeno, motora koji je također u razvoju, a koji će biti primarni pogon rakete Starship. Valja napomenuti kako su prethodni prototipi letjeli bez zakrilca i konusa te sa samo jednim Raptor motorom.

Muskove rakete već lete i samostalno se vraćaju na Zemlju

SpaceX-ov Falcon 9 trenutno je SpaceX-ova flagship raketa koju tvrtka koristi za sve svemirske misije, a kojom su, između ostalog, ranije ove godine na Međunarodnu svemirsku stanicu lansirani i uspješno vraćeni američki astronauti Bob Behnken i Doug Hurley. Raketa Falcon 9 glavni je alat i prilikom lansiranja Starlink satelita u svemir, a kojima Musk želi omogućiti internetsku povezanost u svim dijelovima svijeta. No, posebnost ove rakete, ali i buduće rakete Starship je u njihovoj višestrukoj upotrebljivosti. 

Naime, SpaceX-ove se rakete nakon čina lansiranja autonomijom vraćaju i slijeću na Zemlju, nakon čega ih se ponovno može iskoristiti. Nakon što raketa Falcon 9 poleti i napusti atmosferu, osnovni pogonski dio rakete se odvaja, a zatim se uključuju motori koji raketu „navigiraju“ prema mjestu slijetanja. Prilikom vraćanja u Zemljinu atmosferu zbiva se ravnanje rakete te takozvani entry burn koji usporava raketu, no kako bi raketa na prihvatnu platformu sletjela potpuno sigurno dolazi i do final burna tijekom kojeg raketa potpuno usporava te se otvaraju i noge pomoću kojih raketa uspješno slijeće.

Uspješnost i pouzdanost ove tehnologije vidljiva je u službenim statistikama dostupnim na SpaceX-ovim stranicama; raketa Falcon 9 do danas je poletjela 93 puta, samostalno sletjela 54 puta, a 39 raketa ponovno je iskorišteno čime se znatno smanjuju troškovi leta u svemir, navode.

Ambiciozan projekt koloniziranja Marsa

Elon Musk svoj ambiciozan plan koloniziranja Marsa prvi je puta najavio 2017. godine. U suštini, Musk želi kolonizirati Mars kako bi očuvao ljudsku vrstu. „Ako se na Zemlji dogodi nešto užasno, bilo od strane ljudi ili od strane prirode, želimo imati životno osiguranje za život u cjelini”, prilikom online virtualne konferencije nedavno je izjavio Musk, a prenosi portal tesmanian.com.

Iz SpaceX-a navode kako je Mars hladniji od Zemlje te kako je u Marsovoj atmosferi ugljikov oksid s nešto dušika, argona i drugih elemenata u tragovima. Na Marsu je moguće uzgajati biljke, a pošto je gravitacija Marsa 38% Zemljine, na Marsu se mogu podizati teži predmeti, dok je trajanje jednog dana izuzetno blizu danu na Zemlji. Put do Marsa trajao bi oko 6 mjeseci, raketa Starship bi se gorivom punila u orbiti, a dostupni elementi na Marsu omogućili bi stvaranje dovoljne količine goriva za povratak i autonomno slijetanje na Zemlju. 

Iako se prilikom najave ovaj plan činio nadrealnim, situacija se zahuktava, a sve se više čini kako će ambiciozan plan jednog dana postati realnost.

 

Piše: Tomislav Matijašić

Sviđa ti se članak? Podijeli ga:
Možda te zanima