fbpx
Select Page

Je li povremeni post (Intermittent Fasting) još jedan u nizu fitness mitova?

by | 27.08.20.

Što je zapravo povremeni post? Često se postavlja pitanje funkcionira li ova metoda i tko bi je trebao primjenjivati.

Dosta se piše i govori o povremenom postu, popularno zvanom Intermittent Fasting. Žalosna je činjenica da će većina ljudi krenuti primjenjivati ovu tehniku isključivo vođena razlogom jer su negdje pročitali da bi to moglo biti korisno za postizanje njihovih tjelesnih ideala. 

Što je zapravo povremeni post? To je ime koje se koristi za praksu povremenih produženih razdoblja bez hrane. Međutim post nije ništa novo. Ljudi su postili većinu svoje povijesti, bilo zbog običnog noćnog spavanja, razdoblja oskudice hrane ili iz vjerskih razloga. Ono što je novo je da neka klinička istraživanja pokazuju da bi post, ukoliko se provodi pravilno, mogao pomoći produžiti život, regulirati šećer u krvi, kontrolirati masnoću u krvi i tjelesnu masu.

Sa svim ovim benefitima post se čini kao izvanredan lijek za sve! Pa zašto ga u tom slučaju svi ne prakticiramo? Odgovor je: zato što ga u pravilu svi i sasvim nesvjesno prakticiramo! U većini slučajeva ljudi poste 12 sati svakog dana. Osim ako se ne budimo po noći i ne haramo po frižideru, vjerojatno uživamo neke dobrobiti posta, bez da smo bili toga uopće svjesni. Ipak, najnovija istraživanja pokazuju da neki od benefita posta nastupaju tek nakon dužih perioda posta i to ovisno o razini aktivnosti pojedinca. Povremeni post zvuči vrlo obećavajuće kao općenita ideja, međutim, stvari postaju kaotične kod samog provođenja plana u djelo. ​​​​​​​

  • Koliko često postiti?
  • Koliko dugo?
  • Treba li jesti nula kalorija?
  • Treba li jesti jednake količine hrane na dane bez posta ili treba jesti više?

To su pitanja na koje još ne postoje jasni odgovori. To je rezultiralo time da su zagovaratelji posta osmislili vlastite najbolje načine za njegovo provođenje. Najčešće preporuke su: jesti svaki drugi dan, postiti jedan cijeli dan u tjednu, postiti 16 sati svaki dan (postiže se vrlo lako preskakanjem doručka ili večere). Kako će testiranja i istraživanja napredovati, dobivat ćemo konkretnije odgovore na ključna pitanja: kako točno post utječe na ljude i zašto, kao i koji su protokoli najučinkovitiji i za koga. Raspolažemo li trenutno s dovoljnim brojem informacija da bismo mogli pouzdano odgovoriti na pitanje funkcionira li post i zašto?

Svi uspješni planovi prehrane, bez obzira koriste li manje i češće raspoređene obroke ili pak veće i rjeđe, imaju nekoliko zajedničkih načela. To su:

  • Kontrolirani unos energije – kad unosimo manje energije (kalorija) nego što trošimo, gubimo težinu (idealno: masno tkivo). Unosimo li manje energije češćim manjim obrocima ili rjeđim većim obrocima, stvar je osobnog izbora.
  • Fokus na kvalitetu hrane – svježa, industrijski neobrađena i nutritivno bogata hrana je obavezna, bez obzira na stil prehrane.
  • Redovito vježbanje – ono je već dobro poznati i presudni dio jednadžbe.

Jednom kada su sva tri elementa zadovoljena, stvar je osobnog izbora i životnog stila za koji ćemo se način prehrane odlučiti. U tom slučaju krajnje striktno držanje rasporeda posta nije od ključne važnosti, već treba biti shvaćeno samo kao mogući dodatak.

Izvor: Budi Fit

Foto: Pexels

Sviđa ti se članak? Podijeli ga:
Možda te zanima